Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rapciak: Nie znamy tylko godziny oddania do użytku terminalu LNG

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ww

Data publikacji:
13-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rapciak: Nie znamy tylko godziny oddania do użytku terminalu LNG
Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG / fot. Włodzimierz Włoch
- W postępie prac przy budowie terminalu LNG nie ma żadnych opóźnień – informuje Rynek Infrastruktury Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG. - Wszystkie prace idą tak, by 30 czerwca 2014 r. terminal dopuścić do eksploatacji. Nie znamy tylko jednej rzeczy – o której to będzie godzinie - dodaje.

- Obecnie trwa budowa obu zbiorników. Powstają ściany pierwszego, a drugiego fundamenty. Według harmonogramu oba powstaną do końca tego roku. Zbiorniki w przypadku terminalu LNG Gate w Holandii powstały w półtora roku, u nas w 4 miesiące, a wynika to z wybranej przez nas, szybkiej technologii – podkreśla Rapciak. - Nie ma żadnych opóźnień, bo być nie może. Inwestycję można obserwować na stronie internetowej 24 godziny na dobę, a to znaczy, że nadzoruje ją cała Polska – dodaje.


Powstanie terminalu LNG pozwoli na odbiór gazu ziemnego - drogą morską - praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Zróżnicowanie źródeł dostaw przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Budowa terminalu LNG pozwoli zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na gaz w Polsce, a także umożliwi jego sprzedaż do innych krajów. 19 sierpnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę, w której budowa terminalu LNG została uznana za inwestycję strategiczną dla interesu naszego kraju, zgodną z planami dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego oraz zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Polski.


Terminal LNG a gazoport

 

Terminal LNG jest częścią lądową inwestycji, która powszechnie zwana jest gazoportem. W skład terminalu wchodzą urządzenia rozładunkowe, zbiorniki magazynujące skroplony gaz ziemny i instalacje do regazyfikacji.


Z kolei gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej. Projekt realizują cztery podmioty, między którymi podział zadań przedstawia się następująco:
• Polskie LNG S.A. (PLNG) - budowa terminalu LNG;
• Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. - budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym;
• Urząd Morski w Szczecinie – budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego,
w tym m.in. toru wodnego i falochronu o długości 3 km;
• Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście - infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego oraz infrastruktury, umożliwiającej zamontowanie przez PLNG instalacji do przesyłu gazu.


Inwestor terminalu LNG

Polskie LNG SA jest spółką celową, powołaną w 2007 roku do budowy i eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu. Jej właścicielem jest Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA – spółka Skarbu Państwa. Polskie LNG SA jest odpowiedzialna za przeprowadzenie wszelkich postępowań związanych z przystąpieniem do budowy, za pozyskanie finansowania, ubezpieczenie inwestycji oraz wyłonienie wykonawcy i podmiotu odpowiedzialnego za nadzór. Spółka zarządza całością realizowanego projektu  w trakcie budowy, m.in. sprawując kontrolę nad pracami konsorcjum wykonawczego. Była także odpowiedzialna za przygotowanie terenu - ponad 40 ha - do rozpoczęcia prac budowlanych m.in. wybudowanie nowego przejazdu kolejowego i wewnętrznej drogi dojazdowej. W momencie uruchomienia terminalu, czyli od 30 czerwca 2014 r., spółka zostanie jego operatorem i będzie zarządzać jego bieżącą działalnością: odbiorem i regazyfikacją paliwa docierającego do Polski drogą morską.
 

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Biznes i przemysł

Terminal LNG w Świnoujściu bije rekordy przeładunków

Mikołaj Kobryński 10 sierpnia 2023

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Biznes i przemysł

Jest zielone światło dla rozbudowy terminalu LNG

Leonard Dolecki 28 czerwca 2018

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5