ww
- Obecnie trwa budowa obu zbiorników. Powstają ściany pierwszego, a drugiego fundamenty. Według harmonogramu oba powstaną do końca tego roku. Zbiorniki w przypadku terminalu LNG Gate w Holandii powstały w półtora roku, u nas w 4 miesiące, a wynika to z wybranej przez nas, szybkiej technologii – podkreśla Rapciak. - Nie ma żadnych opóźnień, bo być nie może. Inwestycję można obserwować na stronie internetowej 24 godziny na dobę, a to znaczy, że nadzoruje ją cała Polska – dodaje.
Powstanie terminalu LNG pozwoli na odbiór gazu ziemnego - drogą morską - praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Zróżnicowanie źródeł dostaw przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Budowa terminalu LNG pozwoli zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na gaz w Polsce, a także umożliwi jego sprzedaż do innych krajów. 19 sierpnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę, w której budowa terminalu LNG została uznana za inwestycję strategiczną dla interesu naszego kraju, zgodną z planami dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego oraz zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Terminal LNG a gazoport
Terminal LNG jest częścią lądową inwestycji, która powszechnie zwana jest gazoportem. W skład terminalu wchodzą urządzenia rozładunkowe, zbiorniki magazynujące skroplony gaz ziemny i instalacje do regazyfikacji.
Z kolei gazoport to całość przedsięwzięcia obejmującego terminal LNG, port zewnętrzny w Świnoujściu oraz gazociąg przyłączeniowy do gazowej sieci przesyłowej. Projekt realizują cztery podmioty, między którymi podział zadań przedstawia się następująco:
• Polskie LNG S.A. (PLNG) - budowa terminalu LNG;
• Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A. - budowa gazociągu Świnoujście-Szczecin, łączącego terminal z systemem przesyłowym;
• Urząd Morski w Szczecinie – budowa infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego,
w tym m.in. toru wodnego i falochronu o długości 3 km;
• Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście - infrastruktura portowa, w tym budowa stanowiska statkowego oraz infrastruktury, umożliwiającej zamontowanie przez PLNG instalacji do przesyłu gazu.
Inwestor terminalu LNG
Polskie LNG SA jest spółką celową, powołaną w 2007 roku do budowy i eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu. Jej właścicielem jest Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System SA – spółka Skarbu Państwa. Polskie LNG SA jest odpowiedzialna za przeprowadzenie wszelkich postępowań związanych z przystąpieniem do budowy, za pozyskanie finansowania, ubezpieczenie inwestycji oraz wyłonienie wykonawcy i podmiotu odpowiedzialnego za nadzór. Spółka zarządza całością realizowanego projektu w trakcie budowy, m.in. sprawując kontrolę nad pracami konsorcjum wykonawczego. Była także odpowiedzialna za przygotowanie terenu - ponad 40 ha - do rozpoczęcia prac budowlanych m.in. wybudowanie nowego przejazdu kolejowego i wewnętrznej drogi dojazdowej. W momencie uruchomienia terminalu, czyli od 30 czerwca 2014 r., spółka zostanie jego operatorem i będzie zarządzać jego bieżącą działalnością: odbiorem i regazyfikacją paliwa docierającego do Polski drogą morską.